Leerlijn techniek
Leerlijn techniek
De leerlijn techniek is de basis van het judo als technische en traditionele sport. Judo is een vechtsport waarin techniek een belangrijke basis vormt. Om die techniek efficiënt en succesvol toe te passen in het spel van aanval en verdediging, moet je vaardigheden ontwikkelen. De basisbewegingsvaardigheden en judovaardigheden komen aan bod in leerlijn fysiek. In de leerlijn techniek staan, zoals verwacht, technische vaardigheden centraal.
De leerlijn techniek:
- Behandelt het leerproces naar 1ste kyu, in het bijzonder alle technieken noodzakelijk om later de graad van 1ste dan te behalen;
- Is opgebouwd vanuit een dynamische leermethode die het leerproces verdeelt in verschillende doelen en tussendoelen die de judoka stap voor stap helpen bij de toepassing van de techniek in randori of in wedstrijd.
- Gaat uit van een opbouw van basisbewegingsvaardigheden naar judovaardigheden en vervolgens naar techniek;
- Zet de veiligheid van de judoka centraal door extra aandacht voor de motorische ontwikkeling.
Techniekontwikkeling in judo: meer dan enkel opeenvolging van technieken
Bij het leren en toepassen van techniek onderscheiden we drie fasen met verschillende doelen:
- Basisfase (vanaf 5de kyu): techniek aanleren
- Verdiepingsfase (vanaf 4de kyu): techniek leren toepassen
- Verpersoonlijkingsfase (vanaf 3de kyu): techniek eigen maken
Niet elke judoka raakt voor iedere techniek tot in de verpersoonlijkingsfase. Dit is afhankelijk van hun voorkeuren, getraindheid en talent. De leerlijn techniek wil elke judoka optimale kansen bieden om de verschillende fasen voor verschillende technieken succesvol te doorlopen.
De leerlijn techniek is dus meer dan enkel een opeenvolging van technieken. Het is een leidraad die een leerproces ondersteunt. Het finale doel? Techniek beheersen en toepassen in randori en wedstrijd. Daarbij vertrekken we steeds van de basisvoorwaarden voor een techniek. Dat zijn de basisbewegings- en judovaardigheden die judoka’s moeten beheersen alvorens ze de techniek kunnen leren. Zodra judoka’s deze basisvoorwaarden beheersen, kunnen ze de stap zetten naar techniek.
Indeling van technieken per graad
Bij de indeling van techniek per kyugraad richten we ons op wat kinderen aankunnen in overeenstemming met hun motorische ontwikkeling. We hanteren daarbij volgende principes:
Brede stabiliteitsbasis
Van tweebenige stabiliteit naar éénbenige stabiliteit
Beweging in verschillende vlakken beperken
Bewegingen naar voor en achter als basis Van buig-strekbeweging naar meer complexe beweging
De judogi symmetrisch vastnemen
Eerst twee handen plaatsen en vastnemen alvorens éénhandig aan de slag te gaan
Van een symmetrische beweging van de benen naar asymmetrisch werk
Zo beperk je de combinatie van bewegingen in de onderste en bovenste ledematen
Leren door referentie
Verder bouwen op wat judoka’s al geleerd hebben of beheersen
Voorbeeld: leerlijn osaekomi-waza, opgedeeld in fasen:
Technieken clusteren tot en met 1ste kyu
Omdat veel technieken op elkaar lijken, kunnen we deze tijdens het trainen gaan clusteren. Leer je de opbouw naar de ene worp, greep, wurging of klem, dan heb je ook de opbouw mee naar een andere. O-goshi, uki-goshi, koshi-guruma of ippon-seoi-nage maken bijvoorbeeld allemaal gebruik van eenzelfde voorwaartse voorbereiding. Hieronder vind je een overzicht van alle clusters binnen nage-waza en katame-waza.