Actief starten: ontwikkeling en begeleiding
U7
Plezier brengt kleuters in beweging
Dollende bengels op de tatami. Ravotters die kriskras de zaal rondrennen. Dartelend op en neer springende kleintjes. Kleuters lijken soms ongeleide projectielen bomvol energie. Die energie raken ze kwijt door te bewegen en te spelen.
Door ongestructureerd te rollebollen ontwikkelen ze hun persoonlijkheid, motoriek en sociale vaardigheden. Dagelijks ravotten is essentieel voor hun gezondheid, ontwikkeling, welzijn en creativiteit. Het moet daarom een integraal onderdeel zijn van hun dagelijkse routine.
De ontwikkeling van hun grove motoriek is uiterst belangrijk voor kleuters. Door veel en gevarieerd te bewegen, leren kinderen hoe ze hun lichaam moeten gebruiken. Zo ontwikkelen ze hun belangrijkste spiergroepen.
Dat is niet alleen belangrijk om de basisbewegingen van het judo onder de knie te krijgen. Ze leren op die manier ook bewegingen die ze in het dagdagelijkse leven nodig hebben. Nu én later, als ze ouder worden.
Lichamelijke ontwikkeling
Bewegen kan je leren
Kinderen tussen 3 en 6 jaar oud zitten in een cruciale ontwikkelingsfase. Hun motorische vaardigheden zijn zich volop aan het ontplooien. Daarom moeten ze, meer nog dan anderen, gestimuleerd worden om veel te bewegen.
Tijdens de kindertijd ontwikkelt de motoriek. Kinderen leren hun lichaam door de ruimte te bewegen. Ze leren ogen en handen te coördineren, en ogen en voeten. En hun evenwicht te controleren.
In de fase ‘actief starten’ leg je de focus altijd op de ontwikkeling van de basisbewegingsvaardigheden, zoals uitgewerkt door Sport Vlaanderen in het Multimove-project.
Een goede motorische ontwikkeling zorgt ervoor dat kinderen ook op latere leeftijd actief blijven. Kinderen die op jonge leeftijd leren bewegen, zullen ook later een gezonde en bewegende levensstijl ontwikkelen.
Persoonlijke en sociale ontwikkeling
Bewegen is niet alleen belangrijk voor motorische vaardigheden. Ook bij het leren van taal en de sociale omgang met leeftijdsgenootjes speelt beweging een rol. Door te bewegen in groep leren kleuters samen spelen, wachten op hun beurt en respectvol met elkaar omgaan. Plezier is hierbij erg belangrijk. Als je het fijn vindt, leer je veel meer.
Kleuters hebben de attentiespanne van een goudvis. Langer dan acht minuten kan een vijfjarige zich niet concentreren. Gestructureerd leren is dan ook niet aan de orde. Omdat ze nog zoveel over zichzelf en hun lichaam moeten leren, zijn ze vooral op zichzelf gericht. Hun morele besef is gebaseerd op regels, belonen en straffen. Streven naar een positieve attitude en plezierbeleving staan centraal.
Dollen en rollen met Kim, Ono en Neku
Judo in de sportzaal en op school
Samen met MOEV, de coördinerende instantie voor schoolsport in Vlaanderen, ontwikkelde Judo Vlaanderen een kleuterjudoprogramma op maat van scholen. Tijdens dit programma maken kleuters spelenderwijs kennis met het judo.
Speciaal voor dit kleuterjudoprogramma creëerde Judo Vlaanderen de mascotte Neku, een speelse rode panda. Hij judoot samen met zijn vriendjes Kim en Ono, bekende mascottes in het judo. Deze drie bengels laten de kinderen helemaal opgaan in hun wereld. Rollen, dollen en plezier maken staan centraal.
Het programma bevat kant-en-klare oefenstof en speelse trek- en duwspelen. Conform de leerdoelen voor kleuters, dus perfect voor op school. De judotrainer en leerkracht lichamelijke opvoeding staan samen voor de klas. Alles wordt didactisch ondersteund met een oefenboek en filmpjes. Hier vind je meer info over dit kleuterjudoproject.